Labor of love

Idag har jag tänkt mig att skriva på svenska. Varför frågar ni? För att projektet som jag och min man håller på med är en riktigt "Labor of love". Vi har bestämt oss att göra i ordning and gammal kökssoffa och skänk från 1896. De här möblerna är arvegods. Soffan och skänken var tillverkade för svärfars morföräldrars föräldrar. Så långt tillbaka. 1896 att vara exakt. Färgerna har flagnat och stoppningen som är gjort av halm har börjat lukta mögel. Då bestämde jag i förrgår att nu ska den målas, kläs och stoppas om.

I Filippinerna där jag kommer från har vi inte så mycket arvegods från den tiden. Jag tror den äldsta vi hade hemma var från 1960. Därför jag tyckte att jag skulle bevara soffan. Det är viktigt att man har någonting som barnen kan få när de blir äldre som är inte gjort på IKEA. Det är bara att sätta igång. Vi har höll på i två dagar nu. Och målningen är nästan klart. Blomkronan på soffan tog mest tid om man jämför storleken och timmar vi har lagt ner på skrapning av de två lagar av gamla färg.

Under soffan finns en lapp där det står soffan historik. "Denna soffan tillverkats av Hjalmar Hemmander Lindarve Sproge år 1896 till makarna Themoteus och Selma Engström Tjängdarve Sproge föräldrar till Fridolf Engström född den 21 oktober 1899 gift till Betty född Lövström född den 17/2-1907. Soffan är omstoppad under 1950-talet av möbelhandlare Gösta Johansson Klintehamn.

När vi är klara så ska vi också lägga till lite av oss och när soffan var omstoppad osv. Därför det blir en runda till Åhlens för att köpa tyg och stoppning. Och skaffar nya spikar till soffan från Jula.

Det känns som en bautaprojekt men det är kul samtidigt. Då är man stolt att man har åstadkommit.

Följ projektet på:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150827174972727.398674.568717726&type=3.

Kommentarer

  1. I thought it was just some old couch you got somewhere, it's so cool that it has so much history! Good on you for restoring it! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg